Informatieplicht / Activiteitenbesluit milieubeheer

Verbruikt u als bedrijf 50.000 kWh of 25.000 m3 gas per jaar? Dan moest u voor 1 juli 2019 voldoen aan de informatieplicht, ook bekend als Activiteitenbesluit milieubeheer. Heeft u dit nog niet gedaan? Geen probleem, we kunnen dit nog steeds voor u doen. 

Geen tijd/kennis om dit zelf te doen? Wij nemen het gehele proces uit handen, u bent hier geen tijd aan kwijt. 

  1. Locatiebezoek: hierbij verzamelen we alle informatie nodig voor de rapportage. 
  2. Opstellen rapportage: een overzichtelijk rapport met onze bevindingen ontvangt u ter goedkeuring.
  3. Indienen rapportage: dit doen we in het E-loket, u heeft hiermee voldaan aan de informatieplicht. U hoeft niets meer zelf te doen.

Offerte informatieplicht aanvragen

Registratie E-loket

E-loket.png

De audit zoals gedaan moet bij de omgevingsdienst worden gemeld. Dit zodat bekend is dat u de audit heeft laten uitvoeren. Wij zullen het rapport indienen middels het E-loket. Hiervoor rekenen we geen extra kosten.

Offerte informatieplicht aanvragen:
Binnen 1 uur per e-mail

pijl.png

Meer informatie over Wet Milieu Beheer

Er zijn een aantal verschillende termen voor de Wet Milieu Beheer. Deze wordt ook wel informatieplicht, activiteitenbesluit milieubeheer of meldingsplicht genoemd. Het zijn allemaal verschillende woorden voor dezelfde wet. De wet komt er simpelweg op neer dat alle bedrijven en instellingen met een verbruik van 50.000 kWh of 25.000 m3 gas per jaar verplicht zijn energie te besparen. Meer informatie hierover staat op de website van RVO.

Lijst erkende maatregelen

Het besparen op energie moet aan de hand van de lijst erkende maatregelen. Hierop staan afhankelijk van de branche 30 tot 40 energie besparende maatregelen waaraan uw bedrijf moet voldoen. Van deze maatregelen is vastgesteld dat ze voor bijna alle bedrijven binnen 5 jaar kunnen worden terugverdiend. Wanneer de maatregelen voor u als bedrijf van toepassing zijn, en nog niet uitgevoerd, dan moeten deze op een zelfstandig of natuurlijk moment worden genomen. 

Een aantal voorbeelden van de branches waarvoor een lijst is opgesteld zijn:

  • Detailhandel
  • Horeca en Recreatie
  • Kantoren
  • Bedrijfshallen/ Magazijn 
  • Gezondheidszorg

Deadline 1 juli 2019

De Wet Milieu Beheer/informatieplicht bestaat al sinds 1993 maar is nooit gehandhaafd. De overheid heeft nu besloten de wet vanaf 1 juli 2019 te gaan handhaven. Dit betekend dat voor deze datum de inventarisatie voor de informatieplicht moet zijn ingediend. Daarmee is bekend welke maatregelen genomen zijn en welke nog genomen moeten worden. Afhankelijk van uw provincie zal hier zeer actief of minder actief op gehandhaafd worden. Ook na 1 juli kunt u bij ons terecht voor de informatieplicht. 

Offerte informatieplicht aanvragen

Inmiddels is de deadline van 1 juli 2019 verstreken. Dat betekend niet dat u niet meer aan de plicht kunt voldoen. Het is nog steeds mogelijk om de lijst erkende maatregelen via het E-loket te registreren. De omgevingsdienst is vanaf 1 juli 2019 begonnen met controleren. Er is dus grote kans dat u pas later dit jaar gecontroleerd wordt. We helpen u graag nog aan de eisen te voldoen. 

Zelf doen, of laten doen?

Veel bedrijven twijfelen of ze de registratie voor informatieplicht zelf moeten doen of laten doen. Hieronder de voors en tegens: 

Zelf doen:

Het is mogelijk zelf via het E-loket de lijst erkende maatregelen voor uw bedrijfspand in te vullen. Hierin moet u aangeven of de betreffende maatregelen al zijn uitgevoerd of nog gedaan moeten worden. Ook zijn er maatregelen die niet van toepassing zijn op uw bedrijf. Alle vragen moeten worden beantwoord. Het is niet mogelijk vragen open te laten of later in te vullen. 

Het zelf invullen is zeker een goede optie, mits u alle informatie voor handen heeft. Sommige vragen zijn erg technisch en moeten goed worden uitgezocht. Voordat u de lijst gaat invullen moet u zich registreren in het E-loket. Deze kunt u aanvragen, registratie kost circa 2 weken. U kunt vervolgens inloggen en de lijst die past bij uw branche invullen. 

Laten doen:

Veel bedrijven kiezen ervoor het proces uit handen te geven. Dit omdat ze niet alle informatie voor handen hebben, of het simpelweg teveel tijd kost die allemaal zelf uit te zoeken. Middels een bezoek aan uw pand op locatie verkrijgen we alle informatie die nodig is voor het invullen van de lijst erkende maatregelen. Dit zal worden gedaan door een van onze experts, deze weten precies waar ze op moeten letten. Op deze manier hoeft u niet alle informatie zelf te achterhalen. Na het bezoek stellen we een rapport op met onze bevindingen. Deze registreren we (na goedkeuring) in het E-loket. U heeft dus zelf geen E-herkenning nodig. 

Het proces gaat als volgt:

  1. Opname van uw pand op locatie, hiermee verkrijgen we alle informatie die nodig is. 
  2. U ontvangt een rapport met onze bevindingen, ter controle. 
  3. Registratie in E-loket, zo is de informatie bekend bij RVO. 

 

 

 

 

 

 

Waarom Energieadvies voor uw bedrijf? 

  • Inmiddels al ruim 5000+ informatieplicht audits gedaan en geregistreerd. 
  • Korte doorlooptijd, binnen 1 week opname en registratie informatieplicht.
  • Geen gedoe met vragenlijsten, wij zoeken alles zelf uit! 
  • Binnen 1 uur uw offerte, daarna binnen 1 week afspraak op locatie. 

Offerte informatieplicht aanvragen

 

Klantbeoordelingen
Totaal oordeel 8.9 Bekijk beoordelingen
Vragen?

Neem direct contact
op met Frisan, bel
0318 73 14 85

Stuur e-mail